Τρίτη 2 Αυγούστου 2011

Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Ecolanes, στο οποίο συμμετέχουν Κύπριοι και Έλληνες ερευνητές

Ecolanes-01Όταν μιλάμε για φιλικές προς το περιβάλλον μεταφορές, δεν εννοούμε μόνο τα ποδήλατα ή τα αυτοκίνητα με μηδενικούς ρύπους. Η ανακύκλωση εφαρμόζεται πλέον και στο οδικό ΙΑδίκτυο. Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Ecolanes, στο οποίο συμμετέχουν Κύπριοι και Έλληνες ερευνητές, ήρθε να δημιουργήσει «πράσινα» δεδομένα στην οδοποιία. Το καινοτόμο υλικό οδοποιίας εξοικονομεί ενέργεια, είναι φθηνότερο και, το σημαντικότερο, αποτελείται από ανακυκλωμένα ελαστικά αυτοκινήτων.
Το οδικό δίκτυο της Ευρώπης ξεπερνάει τα 5.500.000 εκατομμύρια χιλιόμετρα. Πέρα από το τεράστιο οικονομικό κόστος συντήρησης, η επιβάρυνση είναι και περιβαλλοντική, αν υπολογίσει κανείς την ενέργεια και τα υλικά που καταναλώνονται για την επιδιόρθωση των δρόμων.
Επιστήμονες από το βρετανικό πανεπιστήμιο του Σέφιλντ, κυρίως Έλληνες και Κύπριοι ερευνητές, προτείνουν μια πράσινη λύση. Το πρωτοποριακό υλικό οδοποιίας που κατασκεύασαν είναι φθηνότερο, πιο ανθεκτικό και το κυριότερο, αποτελείται από ανακυκλωμένα ελαστικά αυτοκινήτων.
Ecolanes_outlineΟ καθηγητής Κύπρος Πηλακούτας, εξηγεί:  «Ο κύριος στόχος του προγράμματος Ecolanes ήταν η κατασκευή ανθεκτικών οδοστρωμάτων με τη μέθοδο του κυινδρούμενου σκυροδέματος, το οποίο είναι ξηρό μείγμα, αποτελείται από επαναχρησιμοποιημένα ελαστικά αυτοκινήτων και τσιμέντο χαμηλής ενέργειας».
Η μεγάλη καινοτομία είναι οι ίνες χάλυβα, βασικό συστατικό των παλιών ελαστικών από αυτοκίνητα και φορτηγά.  Στην Ευρώπη, κάθε χρόνο, ανακυκλώνονται πάνω από 3 εκατομμύρια τόνοι άχρηστων ελαστικών. Ο χάλυβας, όμως, που αποτελεί το 15% του βάρους ενός λάστιχου, δεν μπορεί να αξιοποιηθεί ξανά τόσο εύκολα στη χαλυβουργία.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, οι μονάδες ανακύκλωσης ελαστικών, με πολύ μικρές και οικονομικές παρεμβάσεις, μπορούν να παράγουν ίνες χάλυβα για το νέο σκυρόδεμα. Τα οφέλη είναι πολύ σημαντικά. Είναι 12% φθηνότερο και πλήρως ανακυκλώσιμο, μετά το τέλος της ζωής του.
«Χρησιμοποιούμε λιγότερα υλικά από πρώτες ύλες, είναι κατασκευασμένο να αντέξει για 40 χρόνια κι έτσι θα χρειάζεται λιγότερη συντήρηση - και λιγότερες ουρές αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια της συντήρησης του» λέει ο κ. Πηλακούτας.
Οι δοκιμές, σε τέσσερις διαφορετικές χώρες, έδειξαν πως το υλικό μπορεί να αντεπεξέλθει σε αντίξοες συνθήκες, χωρίς να υποστεί φθορές. Ωστόσο, κρίθηκε αναγκαία μια πολύ λεπτή επίστρωση ασφάλτου, για να αντιμετωπιστούν προβλήματα όπως οι κραδασμοί ή ο αυξημένος θόρυβος κύλισης.
Πηγή: ΝΕΤ
Επιμέλεια: Μαριάννα Πετράκη, Σ. Δαματόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου